Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Bocznica kolejowa do magazynów zbożowych
7
 
Dworzec kolejowy Prusice (wąskotorowy)
7
 
 
 
 
  ID: 524532

Stacja kolejowa Prusice (dawna)

Prausnitz, Prausnitz (Bez. Breslau) (1931-45), Pruśnica (do 1947 r.)



Budowa
1894-1895, 1898
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1992
 
Stacja węzłowa - przed wojną umożliwiała krzyżowanie pociągów dwóch spółek kolejowych: Żmigrodzko-Milickiej i Wrocławsko-Prusickiej. Początkowo kolej żmigrodzka miała tu dwa tory tworzące mijankę do oblotu składu przez parowóz. Jeden tor kończył się ślepo kozłem u zbiegu ulic Pietrowickiej i Kaszyckiej. Na stacji możliwe było wodowanie i nawęglenie parowozów (zwłaszcza kolejki wrocławskiej - które pokonywały strome podjazdy koło Trzebnicy), była tu także parowozownia pomocnicza. Drugi z torów kończył ...
Stacja węzłowa - przed wojną umożliwiała krzyżowanie pociągów dwóch spółek kolejowych: Żmigrodzko-Milickiej i Wrocławsko-Prusickiej. Początkowo kolej żmigrodzka miała tu dwa tory tworzące mijankę do oblotu składu przez parowóz. Jeden tor kończył się ślepo kozłem u zbiegu ulic Pietrowickiej i Kaszyckiej. Na stacji możliwe było wodowanie i nawęglenie parowozów (zwłaszcza kolejki wrocławskiej - które pokonywały strome podjazdy koło Trzebnicy), była tu także parowozownia pomocnicza. Drugi z torów kończył się w jednostanowiskowej parowozowni. W dniu 5 października 1898 r. doszło do połączenia dwóch systemów kolejki. Ruch prowadziła spółka ADKG z oddziału wrocławskiego. Stacja kolejki wrocławsko-trzebnickiej była położona nietypowo na łuku, a na terenie pierwotnej stacji kolejki żmigrodzkiej rozbudowano układ torowy i powstała osobny garaż dla lokomotywy i zbudowano wówczas zapewne dworzec. Do 1959 r. stacja prowadziła pełne czynności handlowe (nadania towarów i żywego inwentarza, obsługa podróżnych). Znajdowała sie tu waga wagonowa 6,5 tony i 5-tonowa waga wozowa. (rozebrana w 1987 r.). Od stacji odchodziła 380 m długości bocznica do zakładów zbożowych, które później prowadziły produkcję nawozów "Bacutil". Pojemność bocznicy wynosiła 18 wagonów. Od maja 1974 r. Prusice straciły status stacji i służyły jako przystanek z ładownią. Parowozownię pomocniczą rozebrano ok. 1960 r., a przylegające go niej d. warsztaty mechaniczne oraz magazyn adaptowano na budynek mieszkalno-gospodarczy. Z infrastruktury stacji pozostała tylko ruina dworca przy ul. Kolejowej 1 (tablica informacyjna) oraz kilkanaście metrów luźnych szyn w magazynie materiałów rolnych przy ul. Kaszyckiej. (moose - różne źródła)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2003-04-26
    komentarze: 0
    Wykopaną w ogródku szynę właściciel posesji zostawił na pamiątkę ...
  • Data: 2003-04-26
    komentarze: 2
    Bocznica na terenie zakładu w Prusicach. W tle widać brązowy budynek ...
  • Data: 2011-10-18
    komentarze: 0
    Teren dawnej stacji kolejki wąskotorowej w Prusicach. Widok w ...
  • Data: 2011-10-18
    komentarze: 0
    Początek nasypu dawnej kolejki wąskotorowej. Widok z terenu dawnej ...